Letošní ročník festivalu Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou v sobotu zahájí koncert, na němž se Iva Bittová setká s vokální čtveřicí Tenores di Bitti. Ta pochází z vnitrozemí Sardinie a její doménou je jeden z nejosobitějších stylů kontinentu, sardinská polyfonie.
Neméně unikátním spojením je dvojice se snadno zapamatovatelným názvem Bibb & Habib. Tvoří ji americký černošský bluesman Eric Bibb a Habib Koite z Mali, jehož písně lze s nadsázkou definovat jako západoafrickou paralelu blues.
Spřízněnost hudby z Mali s americkým blues iniciovaly desítky nákladných vykalkulovaných projektů, ale v tomto případě oba umělci odložili vše nadbytečné a na pódiu si vystačí jen s akustickými kytarami.
Sestry z pohraničí
Během sedmadvacetileté historie festivalu, který vznikl v éře folkových písničkářů s kytarou, se náplň termínu folk dramaticky změnila. V čele anglické rodinné kapely The Unthanks stojí dvojice sester, sdílejících příjmení, z jehož plurálu vznikl název skupiny. Kombinují klavír s cellem i houslemi a vedle kouzelných balad ze skotsko-anglického pomezí hrají jemné cover verze ze zlaté éry experimentálního rocku od skupiny King Crimson či oblíbeného autora Roberta Wyatta.
Lahůdka ze zahrady
Neméně individualistickou definici současného folku nabízí estonská písničkářka Mari Kalkun, jejíž písně lze vychutnat se stejným gustem jako supermarketem nedotčené, podomácku vypěstované lahůdky ze zahrady. Střídá akordeon s estonskou citerou kannel a i v těch nejjednodušších formách překvapí úžasnou muzikálností.
Do Náměšti dorazí s dvoudenním předstihem (nechce si totiž nechat ujít koncert Ivy Bittové), přičemž její druhé české vystoupení - 28. července na festivalu Outsider Art v Čáslavi - uvede osobně estonský velvyslanec.
Dramaturgie festivalu světové trendy nenásleduje, ale aktivně je pomáhá vytvářet. Folkové prázdniny totiž nejsou jen přehlídkou, ale také hudební laboratoří, fungující podobně jako renomované vydavatelství Real World, založené iniciátorem festivalů Womad, britským hudebníkem Peterem Gabrielem.
V Náměšti dochází podobně jako v Gabrielových studiích k připraveným i zcela neplánovaným tvůrčím střetům mezi tuzemskými hudebníky i hosty, rodí se tu unikátní projekty přesahující festivalovou sezonu. Příkladem z minula je setkání písničkářky Lucie Redlové s americkým kolegou Timem Eriksenem, který letos produkoval její čtvrté sólové album Křižovatka.
Od Sibiře po Hradišťan
Většina účinkujících přináší do Náměšti specifické hudební techniky či tradice, které prezentuje v muzikantských dílnách. Tématem Mari Kalkun jsou estonské epické písně runo, jejichž finské paralely se staly podkladem pro světoznámý epos Kalevala. Do praxe sibiřských hrdelních zpěvů pro změnu zasvětí altajská skupina Altai Kai. Maďarský folkový revival tanc-ház, který byl undergroundovou reakcí na folklorní megaansámbly totalitní éry, představí budapešťská skupina Fono Folk Band.
Vedle objevů ze světa jsou druhým pilířem programu prověřené stálice domácí scény. Pravidelným hostem je Hradišťan s Jiřím Pavlicou, dále se lze těšit na brněnskou - a v cizině velmi úspěšnou - skupinu Čankišou i na Vladimíra Mišíka, Dana Bártu a Jiřího Stivína. Nabitý festivalový program nabízí denně až pět umělců a k tomu několik desítek workshopů, takže aktivního diváka čeká spíš maraton než prázdninová relaxace.
< Předchozí | Další > |
---|