Jste zde: Úvodní Press Křižovatka se slepými uličkami
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Vyhledat

Lucie Redlová

Slideshow
 

Křižovatka se slepými uličkami

Foltime.cz, Miloš Keller, 17. 6. 2013, originální umístěníazde
"Deska Křižovatka, zařazena jen do obecného kontextu dnešní doby, vcelku uspěje. Problém by mohla mít při zařazení do konkrétní žánrové škatulky a tím i při hledání a oslovování svého publika, resp. kupce."

 V časově nevýznamném rozestupu jsem poslouchal desky Lady Šimíčkové a zde předmětné Lucie Redlové a uvědomil jsem si, jak je důležité moci se opřít o zkušeného a současně ale rovnocenného hudebního partnera, který ví a umí, ale nechce za každou cenu zářit, a jak je naopak těžké ustát celou desku sama, i když s doprovodem, u něhož ale nejsou zřejmé hranice ambicí. Lucie Redlová se pokusila o to druhé tak napůl - je autorkou všech písní, s výjimkou jediné (ovšem s aranžemi jí pomáhali Tim Eriksen a Ondřej Ježek a doprovází ji skupina Garde). V textech se naopak ale spolehla na jiné: dva texty Lucii na desku dodala výše jmenovaná Lada Šimíčková, jeden text přidal Kuba Horák, dalších několik Radka Bzonková a jen jeden je Luciin). Po tomto výčtu okamžitě vyvstane otázka - čí výpověď to vlastně je? Hudební asi Luciina, i když, jak moc do toho zasahovali aranžéři? A textová prakticky vůbec - i když akceptujeme obvyklé fráze o tom, jak se interpret s doneseným textem ztotožnil.Přeci jen aranžéři a skupina asi hráli při vzniku desky větší roli, než by se hodilo a Luciin autorský vklad prostě přebíjejí. Po celou dobu spíše posloucháme aranže, než melodie a už vůbec ne hudební sdělení. Aranžéři a skupina desku posunují k folkrocku, v některých případech však na hudební cestě ještě ke všemu uhýbají a nepřitvrzují směrem k soft rocku, ale celé se to otáčí k natvrdlému popu. A zvláště když si v některých případech nedá pozor i zpěvačka (Letní). Hudební rukopis, který by mohl být díky jediné autorce kompaktní je tak tříštěn přetahováním s aranžemi. A pestrost autorů textů vede k tomu, že se roztříštěnost desky ještě zvyšuje. Niterné texty Lady Šimíčkové Lucii nesedí, spíše jí vyhovují ty dravější Radčiny. A naopak, Radka Bzonková je nejistá v niternějších textech (Nalívej - na téhle skladbě si vylámali zuby i aranžéři a tak ji společně pasovali do role nejrozpačitějšího čísla desky). Při poslechu desky poprvé zbystříte až při čtvrté skladbě: Dokonalá. Ovšem současně její závěr potvrdí výše uvedené úvahy o "přetahování", podobně tomu pak je i ve skladbě Jsi nejlepší (btw. přechod mezi skladbami č. 4 a 5 - Dokonalá a Je noc vůbec dokonalý není - tady něco uteklo, až mě to donutilo vstát a kontrolovat, zda přehrávač běží). Ale právě ve druhé jmenované písni s textem Jakuba Horáka se trochu překvapivě Lucie autorsky i aranžérsky podřídila textovému sdělení a skladba je na desce jako z jiného světa. Tyhle dvě písničky budou ale současně asi nejsilnějšími písněmi alba (společně s Nemluvnou), jakkoliv hudebně jsou na opačných pólech. Tak trochu i ukazují, co vše by Lucie uměla, ale taky, co vše by ještě měla zdokonalovat (zpěv v Je noc je příliš syrový a ubírá skladbě na výrazu). Pak už se ale vrací vše do vyjetých kolejí prvních tří skladeb - šestá Kamarádi je jak do televizní estrády (pamatujete Heidi Janků?). A opět ostrý střih - slovenský lidový text na hudbu zpěvačky. Bohužel, je až krutě poznat, že slovensky zpívá Češka ("NA vašeho" místo na "na VÁšho") a ještě krutější je keltská aranž. Ke konci desky pak už jakoby docházejí síly - skladby Nalívej, Nemluvná a Na Lhotách jakoby říkají - už abychom to měli za sebou, a nepomůže ani do bluesova laděná Nemluvná.
Pro mě nejužitečnější skladbou desky je nakonec asi skladba Jsi nejlepší (bez závěru), což jsem ale zjistil až po složitém srovnávání a výběru - napoprvé prostě nezabrala. A asi mě časem osloví i Je noc a Nemluvná. Deska Křižovatka, zařazena jen do obecného kontextu dnešní doby, vcelku uspěje. Problém by mohla mít při zařazení do konkrétní žánrové škatulky a tím i při hledání a oslovování svého publika, resp. kupce.